‘Telefonische-en video-bel-consulten, wat een uitkomstin tijden van nood! Maar niet voor iedere cliënt. Sommigen wachtten liever tot ‘het weer normaal kan’. In de beslotenheid van de praktijkruimte even exclusief aandacht geven aan jouw hulpvraag, even letterlijk afstand nemen en vrijuit kunnen spreken heeft blijkbaar meerwaarde. Als maar de helft van communicatie op verbaal niveau plaatsvindt, hoe zit het dan met het non-verbale deel wanneer je niet samen in één kamerbent? Eerlijk gezegd heb ik zelf gemerkt dat die wezenlijke andere helft verloren gaat bij een (video)belafspraak. Zo’n afspraak is prima voor een globale check-up of het geven van instructies. Maar juist dat gene waar geen woorden aan worden gegeven zoals lichaamstaal, oogcontact, stiltes waarin er van alles gebeurt, humor, dat mis ik. Kortom al die ingrediënten van een ontmoeting die mijn werk zo rijk maken.

Ik dacht al dat die belangrijk waren, nu weet ik het zeker!

Marie-Thérèse