COLUMN: Het jaar van de botervrucht – NIENKE TEN HOOR-AUKEMA

2017: Het jaar van de botervrucht

Toen wij 30 jaar geleden in centraal Afrika bij vrienden logeerden op hun plantage, at ik ze voor het eerst. Het was direct onze vuurdoop, want als je ineens een hele boom vol rijpe avocado’s hebt, word je er onder bedolven en word je vanzelf creatief. Wij aten avocado’s in verrassend lekkere slaatjes, in de soep en zelfs een avocadotoetje is niet te versmaden. Over de gezondheidsaspecten werd toen nog niet veel geschreven.

Teleurgesteld kon ik in Nederland destijds alleen onrijpe groene knotsen vinden, die nog dagen naast een banaan in de koelkast moesten liggen of in de magnetron zacht moesten worden. Nooit smaakten ze meer zoals in Congo.

Tijden veranderen

Gelukkig kun je tegenwoordig in Nederland direct eetbare avocado’s kopen, 2 stuks in een doosje. Leve de innovatie. De avocado is hot. Nederlanders aten vorig jaar meer dan 39 miljoen kilo. Nooit eerder vertoond.

Nu iedereen gezond wil gaan eten is de avocado niet meer weg te denken uit ons nieuwe eetpatroon en staat hij prominent op iedere menukaart. Het enige nadeel van deze avocadohype is, dat de vruchten per vliegtuig uit Zuid Amerika ingevoerd worden. Dit draagt bij aan de luchtvervuiling. Nederland importeert jaarlijks 150 miljoen kilo en tja, wij zouden geen handelsnaties zijn als wij er niet onmiddellijk ook weer het grootste deel van doorverkochten.

Bezwijken onder eigen succes

Een grote producent is van oudsher Mexico. Prijzen rijzen de pan uit. Mexico verdient inmiddels meer aan de export van ‘botervruchten’ dan aan olie. Het vervelende bijkomstigheid is, dat arme Mexicanen hun eigen guacemole niet meer kunnen betalen. De consumptie is daar teruggelopen van 9 naar 7,5 kilo per inwoner.

Gezondheidsaspecten 

Een rijpe avocado weegt ca. 200 g en levert ongeveer 350 Kcal. Het vruchtvlees is geel-groen, stevig zacht en smeuïg met het hoge gehalte aan onverzadigde vet en antioxiodanten. De vetzuursamenstelling lijkt op die van olijfolie. Het vruchtvlees is rijk aan B-vitamines, in vet oplosbare vitamines ADEK. Aan mineralen geen gebrek; magnesium, mangaan, koper, ijzer, zink en een avocado levert meer kalium dan een banaan.

Na vele jaren gesteggel over vetten mag vet weer in het dagmenu zeker als het onverzadigd vet betreft en het toverwoord ‘verzadiging’. Niemand hoeft meer als een wandelende calorieëncalculator door het leven te gaan, want een avocado verzadigt enorm door een relatief hoog percentage vezels (10 g) en vetten samen. Als je goed verzadigd bent na een maaltijd hoef je immers niet snel weer te snoepen tussen de maaltijden. Heel handig als je gewicht wilt verliezen.

Gebruik

Avocado’s zijn niet alleen gezond en lekker, maar ook decoratief in salades. Ze laten zich gemakkelijk met allerlei voedingsmiddelen combineren en hebben door hun vet een rijke smaak. Je kunt ze bij de lunch gemakkelijk uit lepelen of in plakjes op je boterhammen, verwerken in shakes, pannenkloeken, tot een simpel voortje gevuld met een restje vis of garnalen. Een aanrader is avocadosoep of guacamole. Besprenkel een opengesneden avocado met citroensap om bruin worden tegen te gaan.